четвер, 15 грудня 2016 р.

План – конспект відкритого уроку з трудового навчання «Технологія стругання деревини» у 8 класі



Тема. Технологія стругання деревини.
Практичні роботи: №1. Налагодження рубанка;
                                 №2. Стругання деревини.
Мета: закріпити вміння налагоджувати стругальний інструмент і прийоми стругання деревини. Виховувати трудову і технологічну дисципліну. Розвивати навички додержуватись правил безпечної роботи.
Обладнання: рубанки;  шерхебелі; киянки; рейсмуси; кутники; лінійки; олівці; пиломатеріали; макет залізка до рубанка; стенд "Правила безпечної праці при ручному струганні";плакати "Стругання деревини","Організація робочого місця", "Безпечні прийоми роботи при струганні деревини","Техніка безпеки під час стругання".
Тип заняття: формування вмінь і навичок.
Методи: інструктаж,демонстрація,вправи.
Час: 90хв.
План заняття
1. Організаційний момент.
2. Повідомлення теми і мети заняття.
3. Актуалізація опорних знань.
4. Вступний інструктаж.
5. Практична робота №1.
6. Поточний інструктаж.
7. Практична робота №2.
8. Заключний інструктаж.
9. Прибирання майстерні.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Привітання, призначення чергових, перевірка присутності й підготовленості учнів до заняття, виконання своїх обов'язків інструментальником і верстатником.
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
Дату і тему записую на дошці, а учні – в зошитах. Усно повідомляю навчальну тему.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування:
1) Для чого виконують технологічну операцію стругання?
Стругання виконують для надання деталям правильної форми, точних розмірів,необхідної шорсткості поверхні.
2) Люди яких професій найчастіше виконують технологічну операцію стругання? Столяр,тесляр.
3) Якими інструментами для ручного стругання деревини ви користувались у  7 класі? Рубанками,шерхебелями.
4) Що вам відомо про будову рубанка?
Рубанок складається з колодки, залізка, клина. На колодці є ріжок та упор.          У колодці розрізняють підошву, носок, п'ятку, льоток. У залізку розрізняють лезо та фаску.
5) З яких матеріалів виготовляють колодку рубанка та залізко до рубанка?
Колодку – з твердих порід деревини (бук, граб, груша тощо), а залізко – з високоякісної інструментальної сталі.
6) Чим відрізняється шерхебель від рубанка?
Шерхебель призначений для чорнової обробки деревини і заняття великих припусків, а рубанок – для чистової обробки деревини. У шерхебеля лезо і фаска залізка на півкруглі, а у рубанка прямолінійні. Ще вони різняться шириною колодки, ножа, клина.
7) На яку величину має виступати лезо над підошвою рубанка (шерхебеля)?    
У рубанка на 0,1- 0,3 мм(у шерхебеля на 1-3 мм).
8) Під яким кутом загострюють лезо рубанка та шерхебеля?/_30-35º.
9) Якими інструментами контролюють якість стругання?Лінійкою і кутником.
ІV. Вступний інструктаж.
1)                Правила безпечної праці при ручному струганні.
Використовую плакати "Безпечні прийоми роботи при струганні деревини", "Техніка безпеки під час стругання" і стенд "Правила безпечної праці при ручному струганні".
2)                Організація робочого місця.
Використовую плакат "Організація робочого місця".
3)                Демонстрація прийомів:
а) розбирання рубанка;
б) складання рубанка;
в) налагодження рубанка.
Ці прийоми демонструє і коментує один із кращих учнів. Якщо потрібно, доповнюю, поправляю.
V. Практична робота №1.
Учні беруть рубанки, шерхебелі та киянки і розкладають їх кожен на своєму робочому місці. Перевіряю правильність організації робочого місця.
Фронтальне (за командою) розбирання,складання і налагодження рубанка. Поетапно контролюю правильність виконання прийомів.
VІ. Поточний інструктаж.
1. Прийоми стругання:
а) кріплення заготовки(напрям волокон,висота кілочків,сила затискання);
б) робоча поза(впівоберта,ліва нога вздовж верстка трохи вперед, а права на 75º);
в) натиск на рубанок.
На початку стругання більше натискують на передню частину інструмента, а в кінці – навпаки. На середині заготовки інструмент рухають обома руками одночасно, притискуючи його до оброблювальної поверхні. Назад інструмент відводять, піднявши його за п'ятку, щоб залізко не торкалось заготовки.
Використовую плакат "Стругання деревини".
2) Етапи стругання і контроль якості:
а) базові поверхні "під лінійку"(лінійка);
б) стругання "в кут"(кутник);
в) стругання "в розмір"(рейсмус,лінійка,кутник).
3) Завдання.
На прохання господарчої частини школи потрібно виготовити бруски розмірами 350х15х10. По довжині вони відрізані до відповідних розмірів, залишилося тільки вистругати за розмірами по ширині та товщині.
4) Вимоги до роботи (якість, дотримання розмірів, кутів і часу на виготовлення). 
VІІ. Практична робота №2.
Учні отримують заготовки і розпочинають роботу. Закріпляють заготовки у верстаку, стругають їх рубанками (шерхебелями) до відповідних розмірів.
Для розмічання при струганні використовують олівець, лінійку і рейсмус, а для контролю якості стругання – лінійку і кутник.
Переходжу від одного робочого місця до іншого з метою спостерігання за діяльністю всього класу й кожного окремого учня. Слідкую за дотриманням ПБП, виробничої і технологічної дисципліни, санітарно – гігієнічних вимог, за організацією робочого місця.
У разі потреби проводжу поточний інструктаж (індивідуальний, груповий, фронтальний), вказуючи не лише на допущені помилки, але й розкриваючи причини, якими вони викликані.
VІІІ. Заключний інструктаж.
Підводжу підсумки, незалежно від стану готовності учнівських виробів. Демонструю кращі роботи, пояснюю,завдяки чому одержали високу якість.
Якщо в процесі роботи були допущені типові помилки, то проводжу детальний аналіз їх причин.
ІХ. Прибирання майстерні.
Учні наводять порядок на робочих місцях: здають інструменти та заготовки, змітають щітками стружку з верстаків.
Чергові підмітають стружку на підлозі майстерні. Інструментальник і верстатник виконують свої обов'язки.

Немає коментарів:

Дописати коментар