четвер, 15 грудня 2016 р.

Позакласний захід "Народні промисли в Україні"



Мета:  Ознайомити учнів із специфікою та територіальними особливостями народних промислів та ремесел в Україні, з її сучасними творцями і продовжувачами народних промислів.
Розвивати в учнів інтерес до народних промислів та ремесел, до культурної спадщини свого народу.
Виховувати почуття національної свідомості та самосвідомості, любові до праці, до рідного краю, повагу до народних умільців.
Обладнання: Ілюстрації, вироби місцевих умільців, вироби учнів з дерева, лози, металу, вишивки тощо, різновиди народних промислів, слайди.

Тут люд осілий. Тут шанують труд.
І рух дають і кругові, і кросну.
Кують залізо із місцевих руд
І мають славу дуже розголосну.
Тут процвітало всяке ремесло.

Слово вчителя
         Споконвіку народне декоративне мистецтво розвивалось у двох напрямках: як домашнє ремесло для потреб своєї родини, і як організовані промисли, що створювали товари для продажу. Часто вироби народного мистецтва виготовлялись спеціально на замовлення споживача. Організовані художні промисли виникали на основі домашніх ремесел.
         У Київській Русі значного розвитку досягли художні ремесла у Києві, Чернігові, Львові, Галичі. У XIX столітті в Україні створювалися ремісничі цехи, які згодом перепостали в майстерні та мануфактури.
         Промисли поділяються за ступенем художньої праці на кілька груп. Першу становлять ремесла, в яких переважає виробничо-реміснича майстерність. Це не розписаний гончарний посуд, дитячі іграшки.
         Другу групу становлять ремесла, в яких творчий і виробничий процеси займають приблизно однакове місце: розписний та фігурний посуд, ткацькі вироби, вишивка тощо. Третя група - промисли, в яких творчий і виробничий процеси відіграють головну роль: декоративний посуд, виготовлення мистецьких сувенірних виробів, настінні художні розписи.

Слово вчителя
         Отже, народні художні промисли – це організоване виробництво творів декоративно-ужиткового мистецтва, призначених для продажу. Під декоративно-ужитковим мистецтвом розуміємо галузь художньої творчості, яка формує естетично-художнє середовище в побуті людини. До декоративно-ужиткового мистецтва відносимо предмети побуту: меблі, тканини, кераміку, фарфор, художнє різьблення, розпис, вишивки, вибійку, художнє литво тощо.
         Ремесло – це дрібне виробництво ужиткових та мистецьких творів, основою якого є переважно ручна техніка без виробничого поділу праці. Технологічні навички в народних ремеслах, як правило, передавалися від батька до сина, з покоління в покоління. Тому часто саме в народному мистецтві збережені найдавніші традиції, художні стилі, віками нагромаджений ремісничий і художній досвід.
   Народне мистецтво протягом багатьох віків живило національну культуру, давало наснагу професійним митцям.

1-й учень.
         Народні художні промисли - явище, характерне майже для всіх областей України. Найбільшої ж популярності в XX столітті досягли такі художні центри: Опішня, Решетилівка на Полтавщині, Ічня, Дігтярі на Чернігівщині, Петриківка на Дніпропетровщині, Кролевець на Сумщині, Бубнівка, Крембівка на Вінниччині, Яворів та Пистинь на Івано-Франківщині та ряд інших.
         Звучить уривок з пісні А. Малишка "Пісня про рушник".

Дівчина.
         Сивіють і народжуються роки. минають століття, однак у побуті значну, а часом і вирішальну роль, продовжують грати прості речі, якими користувався наш народ у далекому минулому. Полотнище-обрус було для нього і скатертиною, і вузликом, де зберігалися харчі, і оздобою оселі. З часом це полотнище стали називати рушником. Чому так? Руками рушники були виткані.

2-й учень.
         "Хата без рушника, що сім'я без дітей", - говорили в народі. Майже в кожній хаті завжди на видному місці висіло декілька видів рушників. "утирач" використовувався для рук і обличчя. "Стирок" - для посуду, столу, лав.
         "Покутник" і "кільковий" - оздоблював стіни, покуті. "Божник" - для облямування дорогих ікон. Окремо зберігалися ритуальні рушники: плечові - призначалися для сватів, весільні - для різноманітних весільних обрядів. У рушник загортали новонароджених. Рушники на смерть готували заздалегідь, Коли ховали дівчат, то використовували обруси, вишиті юними майстринями для старостів. Були також подарункові рушники: родичам, майстрам, дорогим гостям.

1-й учень.
         "Рушник на кілочку – хата у віночку", - говорили в народі. Рушник був символом доброзичливості. Перед тим, як запросити гостя до столу, господиня вішала йому на плече чистий "утирач", лила на руки воду з кухля. Хліб-сіль дорогим гостям завжди вручали на рушнику. Рушниками накривали хліб на столі. У деяких місцевостях сволок на хату піднімали на рушниках, які потім дарували майстрам. А коли стіни були зведені, у кутку вішали ікону, а поверх неї – рушник. На скатертинах-обрусах влаштовували ритуальні трапези на зелених травах під відкритим небом. Довгим рушником – наміткою – жінки покривали голову після одруження. Чоловіки використовували рушники як пояси.

2-й учень.
         "Не лінуйся, дівонько, рушники вишивати – буде чим гостей зустрічати", – нагадували матері своїм дочкам. Досвідчені наставниці привчали непосидючих дівчаток до клопіткої роботи вишивальниці. Кожна молодиця намагалась вишити для коханого рушник, який не був би схожий на вироби подруг. У кожної досвідченої майстрині були свої візерунки. Які тільки прийоми вишивки, орнаменти і візерунки не зустрічаються на українських рушниках! Старовинною технікою вишивання у наддніпрянських селах вважалися різновиди гладі. Із середини минулого століття стали застосовувати вишивання хрестиком. Часто на рушниках поєднували декілька технік. Так, на Полтавщині техніка гладі .застосовувалась разом з технікою вирізування і мережкою. Трохи на північ вона поєднувалась з гаптуванням. Кожна дівчина до весілля мала вишити сорок рушників.
         Звучить уривок з пісні А. Малишка "Пісня про рушник".

1-й учень.
         Виробництво заліза та його обробка методом гарячого кування були відомі на землях сучасної України ще задовго до нашої ери. Це визначалося наявністю багатих покладів червоного бурого залізняка та болотних руд – на Закарпатті, у Буковині, по всій зоні Полісся, на Середній Наддніпрянщині. Болотна руда легко піддавалась обробці. Найпримітивнішим способом її перетворювали на густу залізну масу при температурі 700-800 градусів. Ця густа маса називалась криця. Цю масу із залишками шлаку та окалини знову обпалювали і перековували доки залізо не очищалось та не набувало необхідних властивостей.

2-й учень.
         До виробництва заліза примикає ковальська справа. Ковалі були осілі та мандрівні. Останнім селяни несли свої замовлення, а також вугілля і плату. Вже в Х-ХІІ століттях ковальська справа досягла такого високого рівня, що деякі способи обробки заліза і технології виготовлення знарядь праці та предметів побутового призначення без суттєвих змін дійшли до нашого часу.

1-й учень.
         У кожному селі влаштовувалась кузня у вигляді зрубної однокамерної хатини, Вона була обладнана горном, ковальським міхом, коритом та діжкою з водою для гартування, стояком для підкови чобіт. Часто перед кузнею влаштовувались навіси і стовп для прив'язування коней під час ковки. До ковальського інструменту входили: ковадло, молот дворучний, молот одноручний, молот-пробійник, рубило, зубило, лещата, ножиці, розточка для копит, ножівка, ключ для нарізання гвинтів.
         Розповідь учнів гуртківців.
Слово вчителя.
         Одним із найдавніших стародавніх промислів і ремесел є обробка дерева. В Україні здавна виготовляли з дерева кухонний посуд, хатні речі, транспортні засоби, знаряддя праці. Особливого розвитку набули деревообробні промисли на Поліссі та у лісостеповій зоні, де був достатній вибір різноманітної деревини.

2-й учень.
         Значного розвитку в Україні мало бондарство. Бондарі виготовляли різноманітні діжі, бочки для пива, вина, квасу, соління риби та овочів, барилки, дерев'яні відра, цебри, бодні, шаплики, дійниці. Бондарський промисел вимагав від ремісників великої майстерності і необхідних навичок. Майстри були добре обізнані з якостями деревини, підбираючи для кожного виробу чи його деталі спеціальні сорти – твердіші: дуб, березу, граб чи його м'якіші сорти: осику. Деревина заготовлялась заздалегідь. Зрубані дерева розпилювались, висушувались, сортувались.

1-й учень.
         Виготовлення саней, возів та деталей до них – це була справа стельмахів. Матеріал для гнуття ободів до коліс, дуг, полозів спочатку розпарювали у спеціальних парних, які мали вигляд зрубної землянки з подвійними стінами і вікном. Між стінами засипали проміжок, і утрамбовували пісок. У долівці землянки викопували піч, над нею встановлювали чан з подвійним дном та отвором для виходу пари. Від печі проводили димар. Вода по дерев'яному жолобку подавалась ззовні в чан. Матеріал для гнуття закладали в парню через вікно, яке потім старанно замазували. Через добу після того, як вогонь було розведено, стельмахи вже могли виймати на пробу розпарений матеріал.

2-й учень.
         Існувала й так звана суха парня: яма, в якій розкладали вогонь, накривали дерном, щоб дрова лише тільки тліли. Зверху розміщували матеріал для гнуття, який розпарювали за допомогою диму і пари. Невеликі деталі розпарювали у звичайній хатній печі.

1-й учень.
         Будівництвом житла і-господарських будівель, церков займались теслярі. Вони працювали на місці об'єктів, уклавши угоду з господарем або громадою. Інколи, збудовані хати у розібраному вигляді привозили і продавали на місцевих ярмарках.
            Розповідь учнів гуртківців.

2-й учень.
         Найтоншу роботу, по дереву виконували різьбярі. Різьблення – це народне мистецтво, яке розвинулося з деревообробних ремесел як допоміжне. Різьбярі застосовували методи випалювання, художньої різьби для населення на замовлення .та продаж.
         Зустріч з народним умільцем-різьбярем.
            Розповіді учнів про використання різьблення у своїй життєвій практиці та демонстрація своїх робіт.

1-й учень.
         До роботи з деревом можна віднести і лозоплетіння. Воно особливо поширилось на Поліссі та в інших районах Західної України. З кори берези чи липи, з вербової лози плели короби-сівалки, кошики, хатні меблі. Плетіння із лози і соломи поширилось на Поділлі, на Півдні та на Сході України. Із соломи плели мати, коробки для зерна, брилі. Сьогодні більшість із цих промислів збереглися як види народно-ужиткового мистецтва.
         Зустріч із народним умільцем по-лозоплетінню.

VI. Підведення підсумків 
Слово вчителя.
         Ми мусимо зберегти народні традиції, вироблені українцями впродовж тисячоліть, щоб наші нащадки не втратили цей потяг до краси й досконалості, який надихав наших предків. Не слід забувати, що які б нові мистецькі цінності не створили художники-професіонали, народна мистецька традиція залишається тим невичерпним джерелом, яке живитиме серце і душі людей вічно.

Немає коментарів:

Дописати коментар