МЕТА: Сформувати в учнів
поняття про шипові з'єднання, дати відомості про типи шипів, гнізд;
закріпити знання учнів про з'єднання на цвяхах, шурупах та клею; сформувати
навички роботи з молотком, киянкою, стаместкою та долотом;
дати учням початкові відомості про складальне креслення;
розвивати творчі здібності, просторову уяву;
виховувати культуру праці, любов до праці, бережливе ставлення до матеріалів та інструментів.
ОБЛАДНАННЯ: зразки виробів з
шиповими з'єднаннями, молоток, киянка, стаместки, долото, зразки деревини для
демонстрації прийомів довбання, таблиця «Виготовлення одинарного шипового
зєднання», таблиця «Техніка безпеки під час довбання», заготовки для
виготовлення стільця, карандаші, лінійки, кутники, рейсмуси.
ОБЄКТ РОБОТИ:
стілець для рибалок.
ЧАС: 2×40 хв.
ХІД
УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
- привітання
- перевірка готовності до уроку
- відмічання відсутніх на уроці.
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА
МЕТИ УРОКУ.
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ.
4. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ
ЗНАНЬ.
1. Які засоби
з'єднань деталей ви знаєте?
2. Якою має бути довжина цвяха?
3. Як витягти цвях, щоб не пошкодити поверхню заготовки?
4. Які клеї застосовують в столярній справі?
5. Як перевірити готовність столярного клею?
5. ВИВЧЕННЯ НОВОГО
МАТЕРІАЛУ.
Слово вчителя.
Ми повторимо способи
з'єднання деталей за допомогою цвяхів, шурупів та на клею. Але в давні часи
майстри – деревообробники вміли працювати без цвяхів та шурупів.
Наприклад, на півночі, в
Архангельській області, в лісі є селище – Малі Карели. Тепер це памятник
деревяного мистецтва. Всі споруди селища будинки, колодязі, церкви зведені без
допомоги цвяхів та шурупів. З'єднання виконано за допомогою нагелів та шипів.
Зверніть увагу на віконні
рами, двері, стільці, столи.
Яким способом з'єднані
деталі?
Розглядаючи ці вироби,
учні приходять до висновку, що з'єднання
виконано без цвяхів та шурупів.
Слово вчителя.
Шипові з'єднання
використовуються в виробах, які повинні мати гарний естетичний вигляд.
Демонструю збільшений зразок
шипового з'єднання і на його прикладі розповідаю про елементи шипового
з'єднання: шип, провушина, щічки, заплечики.
Використовуючи зразки деревини і таблицю «Виготовлення одинарного шипового
з'єднання», демонструю правила та прийоми розмітки шипового з'єднання.
Правильне запилювання шипів та провушин. При поясненні звертаю увагу на
схожість розмічання шипів і провушин та відмінність у запилюванні.
Демонстрація запилювання шипа та провушин.
Слово вчителя.
Гніздо – це отвір у заготовці. Гніздо розмічається
за розмірами шипа за допомогою кутника, рейсмуса і лінійки. Видовбується
долото, зачищається стаместкою. Розмір ширини долота вибирається в залежності
від розміру гнізда.
Демонстрація прийомів
довбання долотом. Акцентую увагу учнів на тому, що при вирубуванні гнізд або
провушин зріз долота має бути звернутий всередину розмітки.Довбання ведуть до
середини заготовки, а потім, перевернувши її, виконують довбання з протилежної сторони.
Слово вчителя.
Дуже важливо, щоб ви запам’ятали
правила та прийоми безпечної роботи. По-перш: працювати потрібно тільки
гострими, добре заточеними інструментами; по – друге ручки мають бути надійно
закріпленими;
Забороняється працювати інструментами,
які мають тріщини; передавати
інструменти необхідно ручкою від себе; направляти стамеску чи долото під час
роботи на себе; виконувати довбання на незакріпленій заготовці.
Щоб уникнути розколювання ручки долота,
на ній має бути захисне металеве кільце.
Стаместка відрізняється від долота
більш широкою, але тоншою ріжучою частиною. Вона призначена для зрізання шару
деревини, наприклад, при зачищенні гнізд і провушин, знятті фасок на шипах,
виготовленні деталей криволінійної форми.
6. ЗАПРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Чим відрізняється провушина від
гнізда?
2. Чому довбання гнізда ведуть з обох
сторін заготовки?
3. З яких порід дерева виготовляють
ручки для долота і яким вимогам вона має відповідати?
7. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
Вступний
інструктаж.
Слово
вчителя.
На цьому уроці ми закінчуємо виготовлення
стільця для рибалок. Вам необхідно буде розмітити гнізда за розмірами та
виконати довбання та підгінку їх до шипів. Пам'ятайте, що від точності розмітки
залежить вигляд виробу. Лінії мають бути добре помітними, прямолінійними.
Використовуйте інструменти за призначенням. Бажаю всім успіхів.
Самостійна робота учнів.
Учні починають розмічання гнізд. Під
час роботи уважно слідкую за правильністю прийомів розмітки організацією
робочого місця, дотримання правил безпеки..
Перш ніж дозволити учням виконувати
довбання, перевіряю розміри гнізд з їх технологічними картами.
Нагадую учням, що під час довбання
долото ставлять на 1 – 2 мм.
всередину розмітки, залишаючи припуск на обробку.
Спостерігаю за правильним хватом
інструментів, робочою позою, перевіряю надійність кріплення заготовки,
дотримання правил безпечної роботи.
Заключний
інструктаж.
Учні закінчують підгінку шипів та
гнізд. Звертаю їхню увагу, що шип має заходити в гніздо з натягом, туго. В
кінці роботи необхідно частіше приміряти шипи та гнізда.
8. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Слово
вчителя.
Сьогоднішнім уроком ми закінчуємо
вивчення розділу “Деревообробка” в 6-му класі. Наступний урок буде
узагальнюючий. Вам необхідно повторити теми, що ми вже вивчили і вивчити сьогоднішню тему.
Виділення
кращих учнів.
Виставлення
оцінок.
Домашнє
завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар