В умовах науково – технічної революції трудове
навчання і своєчасна професійна орієнтація дітей та підлітків визначається
потребами розвитку виробництва, науки та техніки, вимогами до рівня підготовки
кадрів.
Для
навчально – виховного процесу сучасної школи характерно посилення науковості
освіти, використання активних засобів навчання, розвиток в учнів самостійного
творчого мислення, а також підвищення ролі факультативних та позакласних
занять, що допомагають учням задовольнити їхні інтереси та захоплення.
На одне з перших місць в виховному процесі
стала сьогодні задача підготовки молоді до творчої праці, до участі в НТП.
Сучасній молоді доведеться вирішувати такі задачі, які зараз здаються
фантастичними. Для цього їй будуть потрібні глибокі різносторонні науково –
технічні знання, кмітливість та винахідливість, все те, що служить фундаментом
для розвитку технічної творчості.
Що ж характерно сьогодні для науково -
технічної творчості?
Перш за все, залучення в раціоналізаторську,
винахідницьку та дослідницьку діяльність учнів всіх вікових категорій:
початкової ланки, середньої та старшої. Потім розвиток колективних видів
творчості. В основі технічної творчості як вида діяльності школярів лежить
творче сприйняття і переробка отриманих знань та досвіду, вміння самостійно їх
вдосконалювати. Виховна цінність цього надзвичайно велика. Участь дітей в
пошуково – конструкторській діяльності, виготовлення власними силами і руками
навіть невеликого технічного виробу дають їм навички колективної діяльності,
вміння вести спостереження, розвивають творче мислення, закріплюють
різноманітні навики обробки матеріалів. Заняття технічною творчістю служать
ефективним засобам набуття, засвоєння великої кількості загальнонаукових та
спеціальних знань поверх шкільної програми.
Технічна творчість школярів здійснюється в
нашій школі двома шляхами: під час обов’язкових занять на уроках праці, фізики,
хімії та під час позакласних заходів.
Урок є основною формою навчально – виховного
процесу, Він допомагає виявити творчі здібності учнів, нестандартне мислення,
їхні інтереси та захоплення. Урок праці складається з двох частин: теоретичної
та практичної. Перевага віддається практичній частині, яка займає 65 – 75%
всього часу. Але навіть під час теоретичної частини можна формувати навички творчого,
самостійного мислення.
Перевіряючи, як учні засвоїли матеріал, я
намагаюсь не задавати питання, а ставити задачі, що потребують пошуку.
Наприклад: яким цвяхом потрібно з'єднати дві заготовки товщиною 20 та 40 мм. Пропоную учням
висловити свою думку. І вже в залежності від стандартних розмірів учні вказують
розміри цвяха, а не сліпо повторюють текст підручника.
Під час перевірки теоретичних знань намагаюся
частіше давати завдання - тести. По тестах я працюю з 1992 року. Це має свої
переваги. По- перше, дає змогу за
короткий час опитати велику кількість учнів, по –друге наявність варіантів
відповіді допомагає учням пригадати і інші вивчені теми. Але й використання
тестових завдань має бути раціональним і поєднуватись з усними відповідями.
Тому, що учні повинні не тільки творчо мислити, а й уміти правильно
висловлювати свої думки.
Кожну практичну роботу я починаю з обговорення
об’єкту роботи, визначення його властивостей, середовища в якому буде
перебувати виріб. Кожен має право висловити свою думку, навіть фантастичну.
Вчитель повинен не загубити дитячу безпосередність та фантазію. Ставлячи перед
учнями задачу, він має бути готовим до того, що вони запропонують. Варіантів
рішення може бути дуже багато і якщо є можливість, дозволяє матеріальна база,
виріб повинен виготовлятися кожним учнем свій. Творчість передбачає свободу
вибору, свободу думки.
Готуючи урок з деревообробки в 6-му класі, я
планував виготовити на практичній роботі стілець для рибалок. Час на
виготовлення стільця – 5 годин.
Перед початком роботи учні, як завжди, повинні
були обговорити майбутній виріб і виготовити технологічну карту. З невеликою
моєю допомогою вони мали дійти до висновку, що стілець має бути компактним,
стійким, зручним та малогабаритним. Все це передбачало виготовлення виробу з
використанням шипових з'єднань. Але коли почався урок, почалося обговорення
виробу, учні запропонували ідею простішу, а значить геніальнішу: виготовити
стілець, використавши дверні завіси і шурупи. Стілець виходив надійним, час на
виготовлення скорочувався до 2 годин, а в дію стілець приводився за 3 секунди.
Я отримав гарний урок, і тепер не планую зазделегіть форму майбутнього виробу,
а пропоную тільки назву. Все інше учні зроблять самостійно і з великим
задоволенням.
Позакласна робота є складовою частиною
виховного процесу. Вона продовжує формувати в учнів інтерес до народної творчості, до різноманітних
професій, повагу до людей праці. Обробка деревини, металу, різьба по дереву –
все це залучає дітей до культури нашої
країни.
Основною формою позакласної роботи є гурток. Я
веду гурток “Золоті руки” з 2000 року по власній програмі. В ньому учні не
займаються одним видом діяльності. Гурток охоплює різні види робіт: обробка
деревини, металу, художня обробка матеріалів. Але мета роботи – це
вдосконалення, раціоналізація, винахідництво. Ми вдосконалюємо предмети вжитку,
посуду, виготовляємо електротехнічні вироби, займаємося декоративно –
прикладним мистецтвом. Останнім часом ще й перейшли на народні промисли:
оздоблюємо вироби, що мають дерев'яні елементи різьбою.
Позитивна сторона такого гуртка це те, що в
ньому можуть займатися діти з різними інтересами та захопленнями і всі можуть
проявити свої творчі здібності. Головний принцип гуртка – добровільність. Учні
займаються в ньому в вільний час. Постійне число членів – 6 – 7 чоловік. Це
кістяк навколо якого гуртуються ще чоловік 6 – 8 .
На заняттях є гарна можливість попрацювати
індивідуально з кожним учнем. Краще пізнати їх внутрішній світ, їхні
захоплення, інтереси та здібності, хоч свободу ніхто не обмежує але я даю
поради, як старший товариш, друг, більш досвідчена людина.
Учні – гуртківці постійно беруть участь в
районних виставках технічної творчості, неодноразово були учасниками обласної
виставки, за що нагороджені дипломами та почесними грамотами. Гуртківці були
учасниками районних олімпіад з праці. Де займали призові місця.
Кожний новий навчальний рік починається з
набору дітей. Вікова категорія 5 – 11 класи. Для учнів 5 – 6 класів проводиться
агітаційна та рекламна робота. На уроках праці я часто проводжу ігри –
змагання, де переможці нагороджуються виробами учнів – гуртківців. Під час
проведення тижнів праці та образотворчого мистецтва організовуються виставки
робіт дітей. Я задоволений тим, що кожного року допомагаю хоча б одному учневі
розкрити приховані творчі здібності, дати в руки ремесло, яке за плечима не
носити. За 12 років роботи в новій школі було багато випускників гуртка, яких
можна назвати майстрами. На сьогоднішній день найбільш яскраво виділяються
кілька особистостей.
Немає коментарів:
Дописати коментар