МЕТА: Закріпити в учнів знання про породи дерев та їх властивості,
отримані на уроках праці в 5 класі; ознайомити учнів з видами пиломатеріалів,
способами отримання фанери, ДВП, ДСП, областю їх використання, властивостями,
та різноманіттям виробів, де застосовуються фанера, ДВП, ДСП;
Розвивати творчу уяву, творче мислення,
вміння самостійно приймати рішення;
Виховувати в учнів любов до праці,
самостійність в роботі, бережне ставлення до природи.
ОБЄКТ РОБОТИ: стілець для рибалок.
ОБЛАДНАННЯ: таблиці з деревообробки, зразки порід дерев, листя різних порід,
вироби учнів – гуртківців, зразки фанери, ДВП, ДСП.
ЧАС: 2×40 хв.
ХІД
УРОКУ.
1.
ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ.
- привітання
- готовність учнів до уроку
2.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
3.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
4.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
СЛОВО
ВЧИТЕЛЯ
Цим уроком ми розпочинаємо вивчати
технічну працю в шкільних майстернях. Тема сьогоднішнього уроку вам частково
знайома. В 5-му класі ми з вами вивчали різноманітні породи дерев та їх основні
властивості. Перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, давайте дещо
пригадаємо. Я пропоную провести гру-змагання і охарактеризувати породи дерев,
що ростуть в нашій місцевості.
Умови
гри: Клас ділиться на три команди. Кожна команда отримує по одному листку
різних порід дерев. По формі листка, запаху учні мають дати відповідь на такі
питання:
1.
Назва дерева.
2.
Властивості деревини.
3.
Область використання.
4.
Приказка, пісня або назва фільму,
де згадується назва дерева.
Кожна команда отримує по 3 листка.
Потім команди отримують по 2 вироби учнів – гуртківців і за текстурою, кольором
деревини, запахом, дають відповіді на ті ж запитання.
Гра
триває 15-17 хвилин.
СЛОВО
ВЧИТЕЛЯ
Дуже добре. Ось ми пригадали основні
породи дерев, що ростуть у нашому регіоні. Ви продемонстрували добрі знання і
загальну ерудованість.
Молодці !
Обробка дерева є одним з найдавніших
народних промислів. В Україні здавна виготовляли з дерева посуд, хатні речі,
транспортні засоби, знаряддя праці. Майстри були добре обізнані з якостями
деревини, підбираючи для кожного виробу спеціальні сорти – твердіші, як дуб,
береза, граб, чи м’якіші – як липа, осика, вільха. Деревина заготовляється
заздалегідь. Спочатку дерева зрубувались, сортувались, просушувались. Потім
очищені стовбури дерев поступали на деревообробні підприємства, де їх
розпилювали на різні види пиломатеріалів: пластини, четвертини, бруси, бруски,
дошки, планки, рейки.
Розповідь супроводжується демонстрацією
зразків пиломатеріалів.
СЛОВО
ВЧИТЕЛЯ.
Крім цих пиломатеріалів,
які застосовуються при виготовленні самої різноманітної продукції, є ще фанера,
ДВП, ДСП.
Фанеру виготовляють із шпону. А шпон –
це тонкий шар деревини, що отримують на лущильних верстатах. Потім шпон
ріжеться на стандартні розміри і склеюється між собою. Кількість листів шпону у
фанері має бути непарною. Причому, під час склеювання кожен лист шпону
повертається один відносно одного під кутом 90º. Завдяки цьому досягається
велика міцність фанери. Вона використовується при виготовленні різних поличок,
шаф, столів, меблів. В нашій країні фанеру виготовляють з дуба, бука, берези,
ясена.
Деревостружкові плити (ДСП)
виготовляють з дрібних відходів: стружки, тирси, тощо. З ДСП виготовляють
меблі. Використання деревостружкових плит дає змогу економити інші види
пиломатеріалів та берегти лісові масиви від вирубування.
Деревоволокнисті плити (ДВП)
виготовляють з дрібних відходів, паперу, тощо. ДВП буває просте та ламіноване –
покрите спеціальним шаром під колір текстури якогось дерева. Застосовують
волокнисті плити здебільшого при виготовленні меблів.
Отже, збираючи і здаючи на приймальні
пункти макулатуру, ви зберігаєте дерева – зелені легені Землі.
Мабуть, неможливо уявити сторони нашого
життя, де б не використовувалось дерево. Така популярність пояснюється тим, що
деревина досить міцна, легка, добре обробляється різанням. Вироби з деревини це
завжди естетично, красиво, престижно. А майстрів – деревообробників поважають і
цінують.
5.
ПРАКТИЧНА РОБОТА
Вступний
інструктаж.
СЛОВО
ВЧИТЕЛЯ.
Ми теж сьогодні будемо виготовляти
виріб з дерева. Це стілець для рибалок.
Але перш ніж приступити до практичного
виготовлення стільця нам необхідно вирішити ряд проблем і дати відповіді на
деякі запитання:
Яким має бути стілець?
З
якого дерева його виготовити?
Яким
вимогам він має відповідати?
Пропоную
кожному висловити свою думку.
Учні висловлюють свої думки,
сперечаються. В суперечках народжується рішення: стілець має бути компактним і
легким. Оскільки він буде постійно контактувати з пилом, з брудом, вологою,
використання цінних порід дерева недоцільно.
СЛОВО
ВЧИТЕЛЯ.
Молодці !
В суперечках завжди народжується
істина. Але це не все. Ми вирішили, що стілець має бути компактним, а це
передбачає можливість його швидкого розбирання і складання. І разом з цим він
має бути надійним і стійким. Вам
необхідно вирішити це протиріччя і зробити ескіз стільця, вказавши способи з’єднання.
В роботі керуйтеся творчим мисленням і
фантазією.
Бажаю успіхів.
САМОСТІЙНА РОБОТА УЧНІВ.
В ході роботи слідкую за творчим
пошуком учнів, даю індивідуальні поради , акцентую увагу на типових помилках.
ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ.
Під
час самостійної роботи із невеликою допомогою вчителя учні приходять до
висновку, що найкраще при виготовленні стільця використати шипове з’єднання і
роблять ескізи заготовок
6. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.
На сьогоднішньому уроці ми з вами
пригадали відомості з основ деревообробки, ви отримали нові знання видів
пиломатеріалів, їх властивостей та використання.
Ви добре попрацювали і вирішили
конструкторську задачу.
Залишилося тільки втілити це рішення в дерево.
Цим ми займемося на наступному уроці.
1. Виділення кращих учнів
2. Виставлення оцінок.
3. Домашнє завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар